۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
تعداد بازدید: ۱۹۰۳۸۵۱
معاونت شهرداری تهران گفت:بالای 10 بار ما با وزیر محترم راه و شهرسازی مکاتبه داشتیم، به معاونت حقوقی رئیس جمهور نامه زدیم، ولی ... بنده فکر می کنم رسانه باید این کار را بکند، یعنی رسانه یک جایی وارد بشود. چون توان ما همین است ولی اگر رسانه وارد شود آن 13 هزارو 500 نفر نجات پیدا می کنند.
کد خبر: ۳۱۱۵۶
مردم را برای یک موضوع بین بخشی گروگان گرفته اند تا کارشان حل بشود!|اگر رسانه وارد شود 13هزارو 500 نفر نجات می یابندبالای 10بار با وزیر راه و معاون حقوقی رئیس جمهور مکاتبه داشتیم|

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وضعیت فاجعه بار خروج ناگزیر بومی های تهرانی از تهران، به گروگان گرفته شدن 13 هزار و 500 نفر از مردم محله ای به علت اختلاف بین بخشی دو نهاد، عدم به سرانجام رسیدن نوسازی سهم 10درصدی بافت های فرسوده تهران در این کلانشهر، علل و دلایل کاهش صدور پروانه های ساختمانی، قهر و آشتی انبوه سازان با ساخت و ساز در تهران، ورود با رغبت دوچندان پزشکان، دندانپزشکان و ... به ساخت و ساز، تبدیل پروژه شکست خورده نفرآباد شهرری به یکی از موفق ترین پروژه های تهران و بالاخره میزان درآمد شهرداری تهران از محل صدور پروانه های ساختمانی از جمله موضوعاتی است که بر جذابیت گفتگوی ما با معاون جذاب حتی برای انبوه سازان قهرکننده از ساخت و ساز افزوده است. آنچه در پی می آید ماحصل گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی خطوط با دکتر حمیدرضا صارمی است که از آذرماه ۱۴۰۰ مسئولیت معاونت معماری و شهرسازی را بر عهده دارد:

س: چرا با توجه به قانون نوسازی 10درصد بافت فرسوده اقدامات لازم برای این معضل تهران انجام نشده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدا می خواهم مروری بر آمار و روند نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران داشته باشیم. تعداد پلاک های فرسوده شهر تهران از 278 هزار پلاک طی سال های گذشته با فراز و فرودهای تشویقی که داشته و بعضی اوقات مشوق ها کم بوده به 125 هزار پلاک نوسازی رسیده است، یعنی 45درصد بافت فرسوده تهران نوسازی شده و153 هزار پلاک باقی مانده است. بخشی از153هزار را مردم می خواهند اقدام به نوسازی کنند ولی مقررات و ضوابط اجازه نمی دهد؛ 40هزار پلاک فاقد سند مالکیت است- که الان اگر کسی بخواهد سند بگیرد تقریبا 2 سال و 11 ماه پروسه سندگیری طول می کشد- ؛ 13هزار و 500 پلاک هم در  نوار 100 متری حریم خطوط راه آهن قرار گرفته است.

آدم هایی که در این مناطق زندگی می کنند در گروگان ما (شهرداری) و وزارت راه قرار گرفته شده اند

این خط راه آهن- که از منطقه 17 و 18 عبور می کرد- چون زمان دولت احمدی نژاد زیر زمین رفته الان دیگه حریم ندارد باید توسط سازمان راه آهن کشور و وزارت راه حریمش کمتر شود، یعنی باید دو خط بنویسند این حریم از 135 متر شده 35 متر، اما آقایان  بنا به دلایلی این کار را نمی کنند. در واقع، آدم هایی که در این مناطق زندگی می کنند در گروگان ما (شهرداری) و وزارت راه قرار گرفته شده اند و اگر خدایی نکرده آنجا اتفاقی بیفتد همه ما باید هم در پیشگاه خدا و هم در پیشگاه قانون پاسخگو باشیم؛ از153 هزار پلاک باقی مانده 12 هزار و 500 پلاک هم در محدوده های تاریخی و اوقافی قرار گرفته است. در واقع ما جاهایی را ثبت میراثی کردیم، اما به بهانه هایی از قبیل "محدودیت طبقه دارد" اجازه نوسازی به آنها ندادیم؛ و نهایتا 3 هزار و 800 پلاک از 153 پلاک هم در محدوده خطوط برق فشار قوی قرار گرفته که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد .

با همه این اوصاف، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دوره جدید، با بازنگری در بند 15 قوانین و ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران مشوق هایی را برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفت و مشوق های ما به سمت بلوک سازی پیش می رفت؛ یعنی گفتیم اگر شما بتوانید مثلا تا 400 متر را تجمیع کنید مجوز 6 طبقه می دهیم، یا اگر پلاک 100 متر و عرض معبرتان 6 متر است مجوز4 طبقه و به عرض معبر 8 متر و زمین 150 متری مجوز 5 طبقه داده می شود. همه این مشوق ها باعث شد آمار پروانه شهرداری در بافت فرسوده پس از 7-8  سال رکود حدود 80 درصد افزایش یابد و این اقدام، فقط هم در بافت فرسوده بود. سال گذشته نزدیک 2 هزار و 500 و یک سال قبل از آن هم هزار و 400 پروانه داده بودیم، بالعکس در مناطق بالادست آمار پروانه شهرداری کاهش پیدا کرد، یعنی در مناطق یک و 3 بین حدود 40 و 80 درصد آمار پروانه کاهش داشت .

بنابراین، پروژه نوسازی در بافت های فرسوده شهر تهران در حال حاضر راه افتاده و برای زمین های "بدون سند"، زمین های در "حریم تاریخی" و زمین های "اوقافی" هم باید تدابیری اندیشیده شود.

مشوق ها باعث شد آمار پروانه شهرداری در بافت فرسوده پس از 7-8  سال رکود، حدود 80 درصد افزایش یابد

س: دقیقا آمار پروانه های صادره در بافت فرسوده چه تعداد است؟

آمار پروانه صادره بافت های فرسوده  در سال 1399 حدود 1709 ، سال 1400 حدود 1430 و در سال1401 به حدود 2400 پروانه رسید که یک عدد قابل توجهی بود.

س : آقای دکتر، معاونت شهرسازی و معماری و در کل شهرداری برای زمین های در حریم راه آهن که اشاره کردید مردم آن مناطق به گروگان گرفته شده اند، به مراجع مربوطه نامه ای ننوشته یا هیچ اقدامی انجام نداده است؟

بالای 10 بار ما با وزیر محترم راه و شهرسازی مکاتبه داشتیم، به معاونت حقوقی رئیس جمهور نامه زدیم، ولی ... بنده فکر می کنم رسانه باید این کار را بکند، یعنی رسانه یک جایی وارد بشود. چون توان ما همین است ولی اگر رسانه وارد شود آن 13 هزارو 500 نفر نجات پیدا می کنند.

گروگان گیری مردم برای حل مشکلات سازمانی

س: آقای دکتر موضوع چیست؟ چرا شفاف بیان نمی کنید؟

موضوع این است که آنها مردم را برای یک موضوع بین بخشی گروگان گرفته اند تا کارشان حل بشود و این مجوز را بدهند. البته شاید خوب نباشد این در رسانه پخش بشود، ولی خواستم پشت پرده اش را بدانید؛ یک ساختمان غیرمجاز در محله عباس آباد دارند که پروانه ندارد، میخواهند پایان کار بگیرند، رای تخریب داشت که به جریمه تبدیلش کردیم و شاید ...

من، از سیاست چیزی نمی دانم و همیشه هم می ترسم واردش بشوم، ولی نگران مردم هستم، یعنی خانه های منطقه راه آهنی که اشاره کردم کاملا فرسوده است و خط آهن هم رفته زیر، وقتی یک راه آهنی رفته  زیر اصلا موضوعیتی نداره که شما بگویید آقا ...

معاونت شهرسازی و معماری با ورود به بخش هایی از بافت فرسوده برای زیرساخت های بافت هزینه می کند

س: از کارهای جدید معاونت شهرسازی و معماری در بافت فرسوده بگویید.

خوب، معاونت شهرسازی و معماری با ورود به بخش هایی از بافت فرسوده برای زیرساخت های بافت هزینه می کند،مثلا میدانگاه می زنیم، پروژه های بیشتر با رویکرد فضای عمومی، سرانه های ورزشی، بهداشتی، خدماتی که به محله هویت می دهد را انجام می دهیم.

افتتاح پروژه‌ باغ راه خانم فاطمه

س: شورای شهر در رابطه با طرح های جدید با رویکردهایی که گفتید همراهی می کند؟

از شورای محترم شهر واقعا سپاسگزار هستیم. شورا پول زیادی را اختصاص داده است و در این زمینه بسیار کمک می کند. مثلا در منطقه17و18 پروژه‌ای به نام باغ راه خانم فاطمه الزهرا(س) را انجام می دهیم که اگر تمام بشود آن منطقه زیر و رو می کند، یعنی خیابانی به این زیبایی و ویژگی ها در تهران نداریم، جایی هست که بین پروژه و مردم پیوند وجود دارد. فکر کنم بخش عمده این پروژه بزرگ امسال افتتاح بشود.

س: نوید افتتاحیه پروژه با توصیفی که کردید را برای کی می دهید. ان شاءالله؟    

ان‌شاالله فاز اولش را در 22بهمن امسال تحویل می دهیم .

ادامه این گفتگو در روزهای آتی منتشر می‌شود...

برچسب ها: معاونت شهرسازی و معماری #بافت فرسوده نوسازی بافت فرسوده #شهرداری تهران #تولید مسکن ساخت مسکن‌
ارسال نظر
ح فراهانی
۰۰:۱۸ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
با سلام
حرفهای خوبی ارایه شد، متاسفانه عدم همکاری بین دستگاهی و گاها گرو کشی کار مردم را سخت کرده است.
وزارت راه و شهرسازی متکبرانه به موضوعات نگاه می کند و قصور در امورات محوله آن موج می زند...
آخرین اخبار